Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Thursday 29 September 2011

Semoga Sempat

Assalamualaikum....
Entri ni sepatutnya dibuat semalam, tapi apa kan daya..masa tak mengizinkan.

Ini sebenarnya kisah seorang pelajar aku. Dia ni selalu sangat tak datang sekolah, pelajar harian (tidak tinggal di asrama) memang selalu bermasalah dalam bab-bab kedatangan ke sekolah ni.
For Mathematic Class pelajar ni dok dalam kumpulan D maksudnya kumpulan yang paling tercorot dan aku di amanahkan untuk mengajar group yang paling belakang ni. (berdasarkan result Peperiksaan Pertengahan Tahun). Kalau asyik tak datang kelas macamana nak menguasai setiap matapelajaran apatah lagi nak dapat result yang baik dalam exam.
Sejak aku mengajar group D ni, pelajar ni memang jarang sangat datang ke sekolah. Dia hanya rajin datang during exam je...huhuhu...sedih!
Lepas je trial SPM exam tempoh hari, pelajar ni ada la masuk kelas (datang sekolah), nampak rajin plak...so masa bincang soalan aku kata pada dia.."emmmm rajin plak awak datang sekolah sejak lepas exam ni..harap jangan lagi ponteng lepas ni cz SPM pun dah tinggal tak lama je lagi...kalau awak rasa nak ponteng lagi, kalau boleh masa exam pun awak ponteng la jugak..(menyindir)"...dia tak cakap apa pun hanya diam saja (tapi tetap senyummmmm)
Aku sambung lagi kata "awak tak datang sekolah pun boleh dapat 20 markah, kalau awak datang dari dulu lagi pasti awak boleh lulus..." SPM nanti, time paper mate, awak nak datang ke? tanya ku lagi...dia cuma senyum dan mengangguk kepala! Member baik dia yang di sebelah menyampuk, "cikgu, dia dah insaf, tak ponteng lagi, dia cakap kat saya dia dah nak berubah"..pelajar yang dimaksudkan tu hanya senyum sumbing je....(dalam hati aku pun berharap..betul dia akan berubah!)

Gambar hiasa je ni (google)- Bukan kejadian semalam ya!
Semalam (28 Sept 2011/Rabu), lepas je sekolah, jam 2.30 pm kecoh cikgu-cikgu bercerita tentang ada kemalangan berlaku beberapa KM dari sekolah, jalan kat depan sekolah pun jem teruk dan kata nya pelajar sekolah ni"!
Salah seorang rakan aku tanya "Mae, demo ngajar Kelas KFL? budak yang kemalangan tu budak kita, kelas/ kursus 5 KFL..nama dia .......... 
Tak tau nak cakap apa, (termenung sekejap) dia memang pelajar aku! Pelajar yang selalu ponteng dan sejak akhir-akhir ni berhajat nak berubah!
Khabarnya dia bawa motor laju dan berlanggar dengan kereta. Teruk dan sekarang dikhabarkan berada dalam keadaan yang kritikal kat HKL.
Menurut member aku yang ada ditempat kejadian, pelajar ni mengalami kecederaan yang sangat serius..Tulang terkeluar dari peha dan tempurung lutut tercabut selain dari kecederaan di bahagian muka dan kepala...
Malang tak berbau...aku doa kan agar dia dipanjangkan umur dan akan sembuh kelak..pun begitu tidak pasti samaada masih boleh bergerak secara normal atau sebaliknya...
Memang semua cikgu yang mengajar beliau perasan akan perubahan tingkah laku ke arah yang positif ditunjukkan oleh pelajar ini sejak kebelakangan ini...namun takdir penentu segala nya.
Semoga perubahan yang beliau ingin dan hajatkan akan sempat berlaku walaupun untuk situasi yang lain.(Di sudut hati rasa terkilan tak sempat membantu dia untuk berubah memajukan diri dalam pelajaran terutamanya subject Math)

Katakan saja!: geram tengok budak-budak sekolah yang naik motor laju yang amat! tidak bijak memilih keseronokan! Memang tak sayang nyawa!

3 comments:

  1. huuuuuu
    gerun plak dgr
    tapi perubahan sikap nye tu lain mcm gak kan
    pape pun harap die cpat semnbuh

    ReplyDelete
  2. aimie: Memang mengerunkan. tapi begitu lah pelajar sekolah masa kini, jarang sangat nak beringat...teguran untuk kebaikan pun kadang-kadang tidak di endahkan.emmmm memang mendoakan agar pelajar tu lekas sembuh. Terima kasih:-)

    ReplyDelete
  3. Subhanallah...Allah Maha Kuasa...dah elok2 berubah, TUHAN bg dugaan. Ada hikmah semuanya. Doakan dia sembuh, dpt sambung belajar.

    Nak jemput Cikgu join contest Ninie....
    Sudi2 la kalo ada masa yer...hihiks

    "Contest: Di Mana Ninie?"

    http://thebeautyofsplendid.blogspot.com/2011/09/contest-di-mana-ninie.html

    ReplyDelete