Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Tuesday 20 September 2011

Fomema oh Fomema...! Memang Aku Yang Tak Prihatin...

Assalamualaikum...dan Salam buat semua.
Dah dua hari aku tak update blog ni dengan entri baru, tu yang nampak suram je blog ni walaupun dah letak "bunga api" dan "bintang" bagai kat sini..
Nak ada blog so nak kena ada entri baru la saban hari, baru meriah dan happening!. Namun kalau masa tak berapa nak mengizinkan, tak dapat la nak kasi meriah blog ni.... Sapa nak baca entri lama-lama kan?(wpun yang lama tu mampu memberi bermanfaat yang lebih berbanding dengan penulisan yang baru...hehehehe)...
emmmm membebel la pulak aku ni..
Sebenarnya just nak citer sikit peristiwa yang ada kena mengena di antara aku dan Fomema. Tau ke Fomema tu apa? ok-ok, Fomema bukan sejenis makanan, juga bukan orang ya... Bagi yang tak ada urusan tentang "bibik-bibik" maka mungkin tak berapa nak tau la Fomema itu apa! Hahahaha...

Secara amya Fomema tu ialah satu agensi yang dipertanggungjawab untuk menguruskan pemeriksaan kesihatan terhadap pekerja asing! Setiap pekerja asing yang mendaftar bekerja di negara ini mesti melalui pemeriksaan kesihatan. (pendatang haram...aku tak sure la pulak..periksa sendiri je lah, tak pun majikan dia yang periksa!) Memandangkan aku ada bibik, maka setiap tahun lah kena pergi ke Fomema untuk buat pembayaran bagi pemeriksaan kesihatan untuk sambung permit kerja bibik aku tu.
Last week, (wednesday) lepas sekolah je, aku tergesa-gesa lah pergi, kena cepat takut tak sempat sampai nanti tutup pulak pejabat Fomeme tu. Memandangkan aku tak berapa cekap bab-bab jalan kat Damansara tu (walaupun ni dah kali ke 3 ke Fomema tu.sendu betul!) so aku ke rumah member baik kat Serdang dulu untuk temankan aku. Masa kat rumah member tu, aku baru teringat nak check dokumen yang perlu..laaaaaa....tertinggal pulak passport bibik aku! Boleh ke bayar pendaftaran pemeriksaan kesihatan tu kalau tak bawa passport? (tertanya sendiri)
Untuk kepastian, aku pun telefon lah Fomema tanya...Jawapan nya Alahai...tak dapek le nak tolong! Wajib bawa passpost, sekurang-kurangnya salinan. Emmmmm tak selesai jugak!
Ponattttt dan frust sangat, buang masa!
Semalam aku pergi semula la untuk uruskan urusan yang tertunggak minggu lepas, segala dokumen yang diperlukan aku bawa bersama. Macam biasa la, lepas sekolah je terus berkejar ke sana. Sampai je (agak lewat juga but Fomema close at 6.00 pm) terus isi borang dan ambil nombor giliran... Bila nombor dipanggil dan proceed kat kaunter, pegawai tu tengok segala dokumen yang aku bekalkan tu, dia pun kata " Encik, sebenarnya encik dah tak perlu buat pemeriksaan kesihatan lagi untuk pembantu rumah encik sebab pemeriksaan kesihatan hanya diwajibkan sebanyak 3 kali saja...kira nya encik boleh terus ke imegresen dan terus je perbaharui passport dia"...... emmmm so! What should i say? nak salah kan siapa dalam soal ni?
Begitulah kalau kita ni terlalu "ambil mudah" dalam melakukan sesuatu perkara! Tak tau nak cakap apa lah dah memang salah sendiri. Kalau pertama kali buat tak apa, ini dah beberapa kali...rasa sukar nak percaya apa yang berlaku ni sebab yang aku kenal tentang diri aku sendiri, dalam banyak perkara aku memang seorang yang "particular". Bila nak buat sesuatu aku akan study dulu dan pengalaman biasa nya menjadikan segala masalah dapat diselesaikan dengan mudah dan pengalaman juga selalu membendung kita dari buat benda yang "kurang cerdik" yang mampu membazir masa dan segalanya!
Gerammmmmmmm! kat diri sendiri.....! Betul tak prihatin!!!!


Katakan saja!: teringat kisah pekerja, majikan dan kucing beranak.....

No comments:

Post a Comment