SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Monday, 26 September 2011

KENAPA?

Assalamualaikum....
Bunyi tajuk entri ni macam nak meluahkan rasa tak puas hati! By the way, tidak sama sekali, cuma sekadar ingin mengupas secara ringkas persoalan-persoalan hidup yang pernah singgah kepada kita.
Aku kira, semua di antara kita ni sering didatangi dengan persoalan-persoalan yang kadang-kala berbau tidak puas hati akan nasib dan takdir yang datang.
Aku sendiri pun pernah didatangi bicara sayu dari kenalan dan rakan taulan tentang malang yang menimpa. Kesempitan, kesedihan, kekecewaan dan perasaan-perasaan yang sewaktu dengan nya.

Kenapa aku tidak berjaya seperti mereka?
Kenapa aku yang harus menempuh dugaan ini?
Kenapa aku tidak disukai? kenapa aku di sisih?
Kenapa keluarga aku tidak seperti keluarga orang lain?
Kenapa aku tidak dipilih?
Kenapa aku tidak secantik mereka?
Kenapa aku tidak sepandai mereka?
Kenapa aku selalu gagal dalam apa jua perkara yang aku buat?
Kenapa aku tidak dilahirkan dalam keluarga yang kaya raya?
Kenapa?
Kenapa?
Kenapa?
kenapa?
Kenapa???????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Persoalan-persoalan berbau beribu sesalan!
Mungkin begitu berat mengusung duka dari kelangsungan kehidupan yang ditempuh!
Akan adakah jawapan untuk segala persoalan itu?
Lihat lah jari jemari yang ada pada tangan yang sama! Adakah kelima-lima jari itu sama panjang nya? Jawapannya tidak sama sekali. Walaupun berada pada pergelangan tangan yang sama, saiz nya nyata berbeza! Adakah itu juga tidak adil untuk jari jemari itu?
Jawapan nya ada dalam diri kita sendiri. Pasti nya, setiap manusia ada bahagian masing-masing! Keterujaan terhadap kejayaan dan kelebihan orang lain bukan lah satu alasan untuk hati dipaut rasa kesal dengan apa yang mendatangi diri kita sendiri walaupun suratan atau kebetulan!


Katakan Saja!: .....tak kan semua orang nak lahir sebagai anak Sultan Brunei yang kaya- raya tu...sapa pulak yang nak tanam padi atau sayur untuk di jadikan santapan? tak gitu?

1 comment:

  1. jolo boh.. setiap makhluk yg wujud atah dunio ni ado fungsi blako..

    hatta sekor nyamuk pun ado jugok fungsi dio Allah buat...

    salam takzirah dari penyamun... hehehhee

    http://7penyamunbukit7.blogspot.com/

    ReplyDelete