Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Friday 23 September 2011

Inikan Balasan?

Assalamualaikum...Salam Buat semua. Dapat update satu entri sehari pun tak apa lah, yang penting ada juga, dari dok hidangkan benda "lama" orang pun muak :-) hehehe....kalau orang berkunjung dan tengok tak ada ilham atau cerita baru, lepas ni tak ada siapa pun yang sudi nak berkunjung lagi gamaknya....!
Bunyi tajuk entri ni macam tajuk lagu, tak pun macam tajuk Cerekarama! Memang entri ni pun macam cerita gak ni, ada la persis citer Juvana yang top kat TV3 beberapa bulan lepas.
But, ku bukan nak paparkan skrip drama cuma nak bagitahu secebis kisah..... 
Terbaca wall FB my friend (mengajar sama kat sekolah).... Terkejut juga tengok luahan dia tentang apa yang budak-budak sekalah lakukan dan ianya tak pernah berlaku before! (Bukan niat nak memburuk kan pelajar sekolah tempat aku mengajar,(jauh sekali untuk "membuka pekung" kerana aku sayangkan tempat kerja aku) cuma perbuatan-perbuatan begini memang ada di mana-mana sekolah, bukan semua pelajar, cuma segelintir KECIL saja...tapi ianya memberi gambaran bertapa akhlak dan nilai murni yang makin terhakis dalam diri sesetengah remaja:
Walaupun tak minta kebenaran dari tuan punya Wall FB ni... (kawan aku tu la), ku siarkan juga di blog ni, salah satu "bukti" bahawa tugas cikgu-cikgu dewasa ini memang mencabar dan bukan mudah seperti yang dikatakan oleh sesetengah pihak:

Gambar dan sebahagian dari dialog "chatting" kawan aku dengan rakan-rakan sekerja yang lain tentang peristiwa "sadis" tu...Apapun kat status tu siap ada word "Terima Kasih"...Begitulah cikgu, walaupun diperlakukan begitu tetap sabar dan tenang..."murninya hati mu kawan ku"!

Secara ringkasnya : Last week cikgu-cikgu yang mengajar subject MPAV (bengkel) terlibat dengan lawatan sekolah ( dua hari) ke Kuantan, so my friend ni tinggal lah motor dia kat sekolah. Balik dari lawatan tu, bila nak pulang ke rumah, didapati motor nya tadi "tak dapat dihidupkan" check punya check di dapati tempat minyak hitam terbuka dan didapati telah di masukkan air oleh seseorang!...... Bukan lah menuduh, tapi ni mesti kerja-kerja "tidak bermoral dan jahat" segelintir KECIL pelajar! Dari pengamatan aku dan kawan-kawan yang lain, kawan kami ni cikgu yang ok, cool, bukan jenis panas baran, jarang sekali memarahi pelajar berlebih-lebihan tapi boleh menjadi mangsa khianat...entah lah, sukar nak diperkatakan.... dan pagi ni pun ada cikgu merungut kereta yang baru dia beli telah di calar oleh pelajar!
Jelas sekali, zaman kini bukan lagi seperti dulu, guru terpaksa berdepan dengan pelajar yang jangan kata nak takut, nak hormat pun mereka tak berapa nak tahu. Cikgu tetap cikgu...biar bagaimanapun pelajar, mereka tetap di ajar...dan sentiasa mendoakan kejayaan anak-anak didik mereka. Biar luka, biar terluka terima saja balasannya...dan inikan balasan? yang sewajarnya......!!!!?

Katakan saja!: pelajar yang baik tingkah laku dan hebat dalam pelajaran sentiasa ada dalam hati dan kenangan aku!

No comments:

Post a Comment