Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Sunday 21 August 2011

Perihal Rasa Hati dan Aktiviti Ber"blogging".

Assalamualaikum...
Memandangkan malam ni tak berpeluang bersembahyang terawih di masjid, ingatnya nak buat sendiri then lepas tu nak tidur awal sikit dari biasa (maklum la sejak bulan puasa ni susah betul nak lelapkan mata).
Sepanjang hari ini, hanya melayan akhbar je (macam-macam ada) selain tu merajinkan diri membaca blog-blog yang telah aku followed dan juga yang di postkan di laman-laman Group kat FB tu. Juga ada macam-macam cerita. Kreatif dah rakyat Malaysia dewasa ini...Bangga!
Ada satu blog ni membicarakan tentang kekecewaan hati beliau kerana tak ramai yang berkunjung ke blog nya (membaca entri-entri) walaupun bilangan followers boleh tahan ramainya. Sampai keluar statement nak "pencen" berblogging! Selain itu ada juga blogger yang menyuarakan rasa kurang selesa apabila ada saja blogger yang beri isyarat akan follow blog beliau sekiranya dia follow blog orang tu tapi membaca entri yang ditulis tidak juga....! emmmmm entah la ya. Aku sebagai orang baru dalam arena berblogging ni, tak reti la pulak nak mengulas ataupun memberi komen, risau, kalau-kalau komen yang diberikan silap pulak, maklum la ilmu belum cukup di dada! (baru masuk 4 bulan usia blog aku ni.!) Kiranya masih "baby" lagi.
Cuma pada pendapat aku, memang agak sukar bagi kita untuk memaksa ataupun meraih perhatian orang untuk menyukai atau meminati apa yang kita tulis. Segalanya amat subjektif! Jadi kita tidak perlu terlalu mencuba untuk menjadi hebat di arena ni. kalau kita rasa ada blog yang baik dan menarik dari kaca mata kita, so kita follow la...selain itu tidak salah meninggalkan "jejak" di blog mereka, mana lah tahu kalau-kalau mereka juga meminati atau tertarik dengan blog kita. Cuma nya jangan lah kita memaksa mereka untuk follow blog kita. Biarlah semuanya berlaku atas dasar iklas hati.
Paling utama, kita masih dikurniakan idea untuk menulis sesuatu dan tugas kita postkan entri-entri tu kat mana-mana yang sepatutnya. (memandangkan kita belum ramai followers dan tak glamour ni). kalau orang sudi baca, harapnya mereka akan mendapat maanfaat. Itu saja! Benda yang baik dan bermutu, kalau tak dipaksa pun suatu hari kelak orang akan tertarik juga (Tidak bermaksud blog aku ya...untuk semua blogger lah! Jangan salah faham)
Tapi aku tak mahu hipokrit, aku juga berharap suatu hari kelak blog aku ni akan ada followers yang ramai juga. Kerana bilangan followers itu memberi gambaran akan kejayaan blog kita dan tentu sekalinya ianya antara sumber inspirasi untuk kita terus mengupas idea untuk dikongsi bersama. (cuma nya jangan lah terlalu gelojoh mengejar followers sedangkan tiada apa yang sangat baik, terlalu menarik dan maha hebat untuk kita hidangkan pada mereka!)
Macam orang buat Filem juga, kalau tak ada orang nak tengok, apa guna produser nak laburkan duit untuk terus-terusan menanggung rugi, dan kreativiti pengarah pun pasti terbantut! (sebab itu setiap orang dituntut untuk tampil dengan idea yang hebat, berfikir secara kritis dan kreatif....huhuhu..walaupun aku sendiri ni..tak berapa nak kreatif....)
Dalam soal-soal begini, kita perlulah sama-sama jujur dan bersabar... Bila ada idea kita tulis la, kalau tak ada, kita rehat dan kita rajin-rajin kan diri baca karya orang lain (blogwalking). Mungkin dari situ kita bakal memperolehi idea yang lebih bagus dan lebih kreatif, kalau tidak pun, kita mendapat pengetahuan baru dari pembacaan yang kita buat itu! tak gitu?
Wassalam....

Katakan saja !: Bukan niat "nak ajar itik berenang" cuma sekadar melontarkan pendapat.

1 comment: