Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Tuesday 16 August 2011

Remaja...Memahami mereka...sukar sangat ke?

Assalamualaikum.... selamat petang..

Entri sebelum berbuka...Ni pun nak taip cepat-cepat cz jap lagi nak ke dapur...
Wow...memasak???...memasak tu tidak la....emmmmm just goreng telur saja...buat telur dadar goreng budu! best! resipi dari mak aku.
Telur dadar goreng budu tu pepret aku dari kecik lagi, and now anak-anak aku pulak suka.
Lauk pauk dan kuih muih aku dah beli kat pasar Ramadhan tadi...
Petang ni, ada tetamu...my student (kira anak angkat aku la..anakanda kepada kakak angkat aku)... 
Lagipun wife aku still kat sabah..so petang ni jemput tetamu la...lagipun dia pun rapat ngan anak-anak aku..
Apa yang aku nak citer bukannya tentang nak berbuka puasa...tapi bagaimana cara terbaik nak mendekati remaja..nak pulak remaja lelaki......!
Plan nya lepas berbuka, then bersembahyang terawih kat Masjid. Lepas terawih baru nak ajak minum-minum sambil nak berborak pasal kekusutan yang beliau hadapi...Lepas tu baru nak hantar ke asrama!
Bukan la kusut sangat....cuma nya nampak cam tak cakna dengan harapan ibu-bapa dan always missing in action kalau dalam bab-bab belajar ni.....
Selain tu ada sedikit krisis dengan rakan-rakan...Biasa la bila tinggal di asrama! (ada la skit masalah yang ditimbulkan)..:-(
Kalau ikut hati rasa nak tengking dan marah je...! 
Namun.....
Remaja zaman sekarang bukan itu yang mereka nak dengar! bukan itu yang akan mereka akur! malah itu yang akan membuat mereka lebih memberontak!
Biarkan mereka bercakap....Katakan saja! kita sebagai orang dewasa (nak pulak aku sebagai cikgu..) seharusnya menjadi pendengar yang setia... empati dengan apa yang dia rasa dan alami!
Kita pun pernah remaja kan?!!!!


No comments:

Post a Comment