SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Wednesday, 17 August 2011

Ranungan Di Pagi 18 Ramadhan


Nabi bersabda "Carilah lailatul qadr di sepuluh malam terakhir Ramadhan". Namun perkataan 'cari' mengsiyaratkan kita agar menyedari kelebihan malam tersebut di minda dan hati, hanya selepas sedari harganya yg mahal utk kepentingan akhirat yg mampu memotivasikan kita utk terus MENCARI walau diselimuti keletihan & mengantuk. Tambah ilmu & teruskan amal.
Sumber: Zaharuddin. net
Biasanya entri aku sarat dengan kisah-kisah persekitaran kehidupan dan juga pengalaman sendiri (personal blog la katakan), Tai pagi ini aku terpanggil untuk membicarakan sedikit (sedikit sahaja) tentang bertapa beruntungnya kalau kita betul-betul mengambil kesempatan dengan memperbanyakkan amal di bulan Ramadhan yang sangat berkat ini. Jangan lah kiranya ada di antara kita yang menganggap bahawa Ramadhan kan datang setiap tahun, so apa yang nak digaduhkan sangat! Adakah layak untuk kita terlalu yakin bahawa untuk Ramadhan yang akan datang kita masih diberi peluang oleh Allah untuk menempuhinya? Bagaimana kalau kita tidak dipanjangkan umur? Bagaimana kalau tahun-tahun yang akan datang kita ditimpa keuzuran dan musabah yang tidak memungkinkan kita untuk berpuasa!
Jadi memandangkan tahun ini kita telah dikurniakan kesihatan yang baik dan segalanya menyenangkan, marilah kita sama-sama memanfaatkan peluang ini.
…..dan satu Malam di bulan Ramadhan ini yang seharusnya kita doa dan harap agar kita berpeluang menemuinya, Malam lailatul Qadar! Malam yang lebih baik dari seribu malam! Jangan persiakan kalau kita dikurniakan kesihatan dan kelapangan untuk mendapatkan nya.
Sekadar renungan…untuk kebaikan bersama.
Bukan berniat nak jadi ustaz pagi-pagi ni...:-)

No comments:

Post a Comment