SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Wednesday, 17 August 2011

Rasa tidak tergamak, patut ke tidak?


Assalamualaikum dan selamat petang semua.
entri petang-petang begini ringan saja..hanya coretan biasa untuk mengisi masa lapang selain dari nak tunggu waktu berbuka. Macam hari ini tak lah rasa penat sangat, almaklum la hari cuti umum (Nuzul Al-Quran).Rehat je sepanjang hari ni.
Sebenarnya ni, baru balik dari Pasar Ramadhan. Hari ini dua orang anak-anak aku tu nak ikut pulak..entah apa mimpi, biasanya aku ajak pun tak nak ikut.
Oklah...aku cuma nak cerita tentang kita ni kadang-kadang terlalu nak ambil hati orang tapi ianya membebankan diri kita sendiri. Membebankan itu tidak semestinya menyusahkan atau mendatangkan mudarat dalam hidup tapi ianya memberi sedikit kesan yang negatif dalam sesuatu hal.
Macam kejap tadi, masa kat pasar ramadhan, gara-gara segan kat beberapa orang member (orang yang aku kenali) yang menjual, so bila terpandang, senyum dan drop by kat gerai dia, terpaksa la beli. Ish-ish...
Hari ini aku memang plan nak beli nasi kerabu je...Siap je beli nasi kerabu yang aku nak tu, beli air dan kuih sikit. Tiba-tiba kawan lama (orang kg aku plak tu) panggil.."mae, lamo tok napok demo, tok sir try sup ke..?" hehehe...senyum-senyum kelat aku...secara spontan aku jawab ..aaaaa...buleh jugok..buleh wak sahor male ni...mari 5 riyal.."emmm entak bila la aku nak makan sup tu..tak apa la... Tema nya: membazir!
Disebab kan rasa tak tergamak (tak patut rasa pun sebenarnya)..hari ni tak pasal-pasal aku boleh beli benda yang aku tak plan nak beli pun macam, Sup tulang, Martabak, Air tebu dan juga bunga api mercun (ke empat-empat benda alah tu, kawan & orang yang aku kenal menjualnya)- Anak-anak aku keriangan la dapat mercun dan bunga api!
Agak-agaknya kalau ada 20 orang kawan yang menjual kat Pasar Ramadhan tu, rasa nya aku cari pasar ramadhan lain untuk dikunjungi...! hahahaha....Patut ke tidak? 

1 comment:

  1. aah cikgu . kadang2 kan ta beli rasa serba salah . t dah beli ta makan pulak . sy rasa , ignore jelah dari membazir . heehehe

    ReplyDelete