SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Wednesday, 9 November 2011

Biarlah Ketenangan itu Menjadi Milik kita

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.

Buat lah apa jua dalam hidup ni, untuk mendapatkan hasil yang baik dan membanggakan ianya mestilah dilakukan dalam suasana yang tenang. Ketenangan utama itu mesti lah datang nya dari hati. Bila hati kita tenang, minda kita dapat bekerja dengan baik, maka segala bakat dan kreativiti yang kita ada dapat di eksploitasi dengan sebaiknya.
Begitu juga lah bila kita nak update blog. Bagaimana untuk kita mampu menghasilkan entri yang baik kalau hati kita tidak tenang?
Aku dalam dua tiga hari ni, hati tidak berada dalam keadaan yang begitu tenang. Rasa marah dan geram masih berlegar-legar. Bukan nya tidak mencuba untuk melenyapkan rasa-rasa itu, namun, aku juga insan biasa..bila mana kita difitnah tentunya kita berusaha untuk mencari jalan yang terbaik bagi menguraikan kekusutan itu. Dalam tempoh itu, ketenangan seolah-olah “berlari keluar” dari dalam diri!  Fitnah apa? Pernah tulis sebagai entri..Klik SINI!
Sebagai individu yang matang, aku cuba untuk releks dengan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas itu dari orang yang sangat tidak bertanggung jawab. Cuma nya, di lain masa, aku akan lebih berhati-hati untuk bercampur gaul dengan “orang-orang baru” yang hadir dipersekitaran kehidupan aku.
Sifat mudah mesra bukan akan membawa hanya kebaikan semata-mata. Ianya boleh mendatangkan musibah jua.
Di saat kita dibelenggu rasa geram itu, selain keluarga, kawan-kawan juga boleh menjadi “halaman” terbaik untuk kita mengadu dan berbincang dan di saat ini juga aku telah dapat menilai siapa kah di antara mereka yang layak untuk aku simpan sebagai sahabat, kawan atau mungkin hanya sekadar kenalan.
Sebab itu lah, dalam kehidupan ni, kita kena kuatkan diri kita sendiri. Kental dari segi semangat dan motivasi. Jangan terlalu ingin menyandarkan kesedihan dan kegusaran di bahu orang, kelak bila bahu-bahu itu menggeleng menandakan tidak sudi, pasti di masa itu kita akan terkapar-kapar sendiri.
Maka, jangan berhenti belajar dan berjuang untuk menjadi insan yang kental dalam mengharungi pahit-maung kehidupan. Saat-saat yang berlalu itu tidak hanya akan menyajikan “hidangan” yang indah-indah saja. Kelak kita bertemu dengan “kesesakan” tentunya kita tahu untuk mengemudinya agar kita kekal sebagai insan dan individu yang kuat untuk memastikan ketenangan tetap menjadi milik kita….milik hati kita! 
Wasalam…….

Katakan saja!: jangan selalu mengangankan sesuatu yang indah saja untuk ditempuh…..

No comments:

Post a Comment