SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Wednesday, 29 June 2011

Let Talk About Love! Not about sex! Love & Sex never be the same!

Benar kah segala yang berkaitan dengan cinta itu indah?
"Hai semua, terima kasih kerana sudi membaca penulisan aku ni.....Just to inform, penulisan ni adalah 100% dari persepsi dan buah fikiran aku tanpa merujuk kepada mana-mana sumber..so ianya might be salah dikaca mata orang lain....i just speak on my mind...happy reading ya!.....Thanks............

Tasik berbentuk "Love"!
Adakah membicarakan soal cinta adalah satu isu yang klise dan "sangat biasa"? Sedangkan semua orang seronok bila menyebut tentang "aku sudah jatuh cinta", "aku cinta pada nya" dan macam-macam ungkapan yang similar! Dari budak sekolah, orang dewasa hingga mereka yang sudah lanjut usia, isu cinta memang sentiasa berlegar dalam kehidupan semua.
Aku bukannya nak mengulas tentang erti mahupun persepsi cinta kerana semua orang sudah faham dan maha tahu apa itu cinta (mengikut takrifan dan persepsi masing-masing)... Aku cuma ingin mengutarakan tentang persoalan tentang mengapa cinta itu "terlalu hebat" melekat dalam hati dan sanubari ramai orang sehinggakan kebersihan dan kesucian cinta itu ternoda dengan tingkah laku yang tidak sepatutnya! Selain itu cinta menjadi sangat dangkal apabila ianya ditafsirkan dengan ruang lingkup yang sangat sempit!....
Aku mahupun sesiapa jua dalam alam semester ni, tidak boleh menafikan bahawa, sebebas manapun manusia itu berjalan, berlari ataupun terbang....dia tidak akan bebas dari suatu ikatan dan ikatan itu adalah ikatan cinta. Cinta sangat luas pengertiannya! Kerana cinta lah wujudnya genarasi, kerana cinta juga manusia mampu mendaki kejayaan dan kerana cinta juga lah manusia boleh mengecap bahagia......! dan jangan lupa, kerana cinta juga manusia menanggung derita! Cinta memang sarat dengan suka dan duka! Segalanya cinta!
.....Dan sebenarnya, dalam sejarah kehidupan manusia, isu cinta lah yang paling banyak di utarakan dalam pelbagai bentu..paling nyata, dalam buku (novel), dalam lagu dan dalam filem...cinta! cinta! cinta!..
 Ramai di antara kita yang mengenal cinta dari medium -medium itu......
Dalam banyak-banyak benda yang terkandung dalam cinta itu, ramai orang gemar untuk meletakkan seks sebagai elemen utama! Ada cinta maka ada seks!....Mengapa? Di zaman ni, seks dan cinta seolah-olah bersatu dengan sangat teguh.....dengan penyatuan yang melekat dalam minda kebanyakan orang masa kini menjadikan nama cinta itu sendiri "rosak" dan kehidupan yang sepatutnya menjanjikan "syurga" bertukar "neraka"!
Seks dan cinta sama sekali tidak sama dan tidak akan serupa! cinta lahir dari hati, cinta datang sendiri dan terlalu abstrak untuk diterjemahahkan. Cinta dapat dirasai dengan hati dan akal, manakala seks adalah naluri rasa manusia yang didorong oleh hawa nafsu, pun begitu, tidak dapat dinafikan seks adalah suatu keperluan....seks adalah dituntut (mesti dengan cara yang halal/perkahwinan).
Meletakkan perlakuan seks sebagai terjemahan kepada rasa cinta adalah satu tindakan yang "kejam"....tapi hubungan "uda dan dara" tanpa seks juga tidak mungkin,kerana seks itu suatu keperluan setiap manusia...Argggggggh....! susahnya nak jelaskan.... Begini lah: Hubungan pasangan lelaki dan perempuan berlaku kerana hadirnya rasa cinta dan cinta itu mesti diterjemahkan dengan membina ikatan yang sah (berkahwin) dan seks itu dituntut, malah dalam Islam ianya juga suatu ibadah dan tanggung jawab yang mesti dilaksanakan untuk memastikan cinta yang wujud itu terpelihara dan hubungan yang terbina kekal hingga ke hujung nyawa!
Manusia tidak boleh hidup hanya dengan cinta! Cinta perlu disokong dengan elemen-elemen lain bagi membolehkan ianya mekar segar dalam hati dan kehidupan setiap manusia. Cinta akan pudar dan hilang dengan peredaran masa....maksud aku, cinta akan kalah pada sengsara kehidupan....mana mungkin cinta mampu mengganti rasa kenyang dan rasa selesa manusia? Mungkin pada mula cinta berputik segalanya indah belaka tetapi masa menentukan bahawa cinta juga mampu pudar warnanya dan makin tawar rasanya.....sudahnya, akan menjadikan rasa  rindu semakin jauh dan lebih menyedihkan cinta mampu bertukar menjadi jemu malah mampu beralih menjadi benci!
Banyak sangat bukti yang telah berlaku (menyokong kenyataan yang aku katakan itu)......
Sering kali kita mendengar kisah wanita (rakyat kita) yang lari ke Seberang (indon) bersama kekasih hati, demi cinta "lautan api" kononnya mereka sanggup renangi...mereka mengiakan bahawa memang cinta itu buta (walaupun sebenarnya dia tu lah yang buta hati). .....Sayang selasih hamba lurutkan, tinggal emak tinggal saudara, kerana kasih hamba turutkan!.... Selang beberapa ketika mereka kembali dengan seribu satu kesalan, tiada lagi cinta, tiada lagi kasih yang ingin dipertahankan.....kerana kesukaran dan desakan hidup telah menjadikan cinta yang indah pada mulanya itu bertukar menjadi igauan ngeri malah sebagai malapetaka yang memanjangkan resah dihati mereka dalam tempoh yang panjang! Malah cinta "indah" mereka mati sama sekali!
Memang benar cinta itu buta. Buta yang bermaksud rasa cinta yang lahir itu telah menjadikan manusia cuba mempertahankan cinta itu dengan mengenepikan sebarang unsur lain dan berusaha sepenuh jiwa dan raga melakukan apa jua demi cinta itu....Namun, ramai yang telah menjadikan "cinta buta" itu sesuatu yang jijik dan kotor bila sanggup melakukan apa saja walaupun melampaui sempadan termasuk mengadai maruah diri sedang kan cinta yang ada itu belum tentu dapat bertahan dalam tempoh yang panjang.
Tengok lah gadis-gadis remaja masa kinidan budak-budak sekolah yang sangat mudah digula-gula kan sehingga sangat mudah untuk jatuh cinta!.....cinta mereka telah memeriahkan "fenomena pembuangan bayi" dan cinta buta mereka itu juga telah menjadikan mereka rosak dan berhibernasi dengan rasa yang pelbagai serta merewang dalam kancah gejala sosial yang sangat mampu menjahanamkan keharmonian kehidupan mereka sendiri....Cinta yang mereka tafsirkan dengan cara yang tersendiri itu telah menjadikan mereka Celaka!
Memang ganja, dadah mahupun arak mampu memusnahkan kehidupan, perlu diingat rasa cinta juga mampu menyumbang kepada kemusnahan yang sama kepada kehidupan andai cinta itu tidak ditangani dengan bijak dan membuat tafsiran yang salah tentangnya! Cuma bentuk kemusnahan itu saja yang mungkin sedikit berbeza!
Bayangkan betapa ramainya remaja kita (pemuda harapan bangsa pemudi tiang negara) boleh "make love" bersama pasangan mereka di mana-mana saja dengan alasan telah jatuh cinta! Budak sekolah pun boleh buat "benda sial" (seks haram) itu di dalam kawasan sekolah(bila kantoi, muka selamba saja..tak tunjuk rasa bersalah pun...alasannya "suka sama suka demi cinta! Ciss!!!!) ,anak dara bawa balik jantan secara senyap ke dalam bilik di rumah sendiri, budak-budak lelaki 'tackle" budak perempuan dan dengan senang bersetuju melakukan hubungan seks dalam tandas awam, di jerat cina, dalam semak, dalam kereta dan merata lagi tempat yang tak terjangkau dek fikiran....semua itu dilakukan dengan alasan CINTA! Suatu rasa yang sepatutnya memberikan kedamaian tapi mereka menukarkan kedamaian itu kepada keseronakan singkat (sangat singkat) tapi membawa kesan dan kemudaratan dalam tempoh yang sangat panjang...malah mungkin seumur hidup! Kalau nak bercakap soal dosa.....mereka tentunya tahu malah sangat arif tapi rasa berdosa dan dosa (di sisi agama) seolah tidak mampu untuk mengekang mereka dari menjebakkan diri mereka ke kancah bernoda itu kerana kononnya "dalam hati ada cinta"!

Once again: Tiada sesiapapun yang berdosa bila jatuh cinta tapi menterjemahkan cinta itu dengan cara yang salah adalah suatu dosa! melakukan perkara yang tidak sepatutnya dengan alasan cinta juga berdosa!......maka jatuh cinta lah kita...tapi biarlah cinta itu benar-benar cinta.....!
Persoalannya............
Adakah semua orang layak untuk jatuh cinta? Meskipun ramai di antara orang yang jatuh cinta itu selalu salah mentafsirkan Cinta!

video

1 comment:

  1. Sex is not love! Our culture has taught us that sex and love are one in the same. This is a lie. Sex is a beautiful God-given activity that is wonderful when practiced within two lover. Sex is the completion of the binding of two people; it is a God-given gift.


    “Love is patient, love is kind. It does not envy, it does not boast, it is not proud. It is not rude, it is not self-seeking, it is not easily angered, it keeps no record of wrongs. Love does not delight in evil but rejoices with the truth. It always protects, always trusts, always hopes, always perseveres. Love never fails"

    It describes the characteristics of true love. These qualities can certainly be found in all truly loving relationships. The problem with trying to “find” love in our dating lives, is that too often we don't look for these characteristics. Rather we look at physical appearance, popularity, or wealth.

    Love is best seen as devotion and action, not an emotion. Love is not exclusively based on how we feel. Certainly our emotions are involved, but they cannot be our only criteria for love. True devotion will always lead to action—true love.

    ReplyDelete