Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Monday 27 June 2011

Mari Berseloka......

Pelajar yang membuat persembahan silat- majlis sambutan Perayaan Hari Guru peringkat sekolah baru-baru ini.
Hari ni aku nak share satu seloka tentang kerenah para pelajar masa kini...macam-macam ragam....dalam ramai yang nakal, terselit juga pelajar yang mampu menjadi penawar duka dan menyejukkan hati.... Seloka ni bukannya ilham aku, tapi ia adalah nukilan original rakan sejawat aku...yang mengkagumkan, ni cikgu Matematik tapi mampu buat seloka yang sebaik ini.....Aku suka baca seloka ni, that why i choose to place in my blog...boleh lah baca dan hayatinya...kerana itu lah gambaran tentang kebanyakkan pelajar masa kini.....  
Thank Kak Ruby (Pn.Rubiah) kerana izinkan saya siarkan seloka ni dalam blog saya:
Sebahagian Pelajar sedang menyaksikan acara yang diadakan di padang Sekolah.

Acara Nasyid! Ni nasyid klasik....lagu2 80an....

 Anak Murid Siapakah Kamu?

Anak Murid Siapakah itu
Datang Ke Sekolah Tak Bawa Buku
Bila cikgu Tanya, Dia Tergaru- garu
Buat-buat Tak Tahu
Eh, "Hari Ni belajar  Guna Buku ke Cikgu ?"

Anak Murid Siapakah itu
Datang Ke Sekolah Berselang Hari
Bila cikgu Tanya, Pelbagai Alasan Diberi
Katanya Ada Penyakit Misteri
Rupa-rupanya Malas Nak Bangun Pagi
Kalau Macam ni, Siapa lah Yang Tak susah Hati….

Anak Murid Siapa Pula tu
Bila Periksa, Suka Meniru
Bila Cikgu Tanya, Mudah Je Mengaku
Memanglah, Sebab Dia Tak Tahu Malu
Dirinya Sendiri Yang di Tipu

Anak Murid Siapakah ini
Tak Pernah Siap Kerja Rumah Yang Diberi
Bila Cikgu Tanya, Terpandang-Pandang Sana Sini
Katanya, Nanti-Nanti lah Lain kali
Tiba Masanya, Janji Tinggal Janji
Cikgu Juga Yang Makan hati……

Anak Murid siapa Lagi tu
Suka Tidur Tak kira waktu
Bila Cikgu Tanya, terkebil-kebil Diam Membisu
Seksanya Cikgu Nak Pulihkan Dia Tu!


Anak Murid Siapa Pula Ni?
Datang Sekolah Wajah Berseri-Seri
Senyum dan Salam tak Lokek diberi
Dalam Begnya semua Di isi
Buku Teks, Buku Kerja, Buku Tulis semuanya Mudah Dicari
Katanya, "cikgu cepatlah, kami nak belajar ni"...
Baru Rasa Sejuk Di hati
Inilah Anak Murid Sejati
Bersemangat, Berdikari dan Bermotivasi
Rajin Berusaha Demi Mencapai Misi dan Visi


Anak Murid aku kah itu?
Pagi-Pagi Datang menemui ku
Katanya Selamat Hari guru dan Terima kasih Cikgu
Mengajar Kami Tanpa Jemu
Tersentuh Jua Naluriku, Kamu masih ingat pada ku
Rupa-rupanya Mereka semua anak-anak muridku
Terima Kasih Kerana Kamu juga mengajar aku
Menjadi Sabar dan Redha Selalu


Terima Kasih kerana kamulah warna-warna kerjaya ku
Tanpa Kamu Yang datang Bertamu
Maka Yang Berdiri Disini Bukanlah Cikgu

No comments:

Post a Comment