Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Monday 27 June 2011

Komitmen ! Komitmen !komitmen ! Is there anyone can ran away from all those things ?


(Sunday 26 Jun 2011)
Jam 1.00 pagi baru sampai rumah dari rombongan membawa pelajar ke Lawatan sambil belajar. Penat juga, apapun ianya suatu aktiviti yang menyeronokan! Semalaman di Teluk Batek, Lumut dan seharian di Pulau Pangkor tentu sekali mampu memberi kegembiraan dan kepuasan kepada para pelajar yang mengikutinya. Sebagai guru yang bertanggung jawab mengurusnya, (bersama sahabat Cikgu Mas Ayu dan Cikgu Ariffudin) tentu sekali merasa puas juga memandangkan segala yang dirancang berlangsung dengan baik sekali. Meninggalkan keluarga (my lovely wife dan anak-anak) dalam tempoh  yang singkat (2 hari) mampu mengundang rasa rindu juga……selain itu dalam kepala berserabut juga dengan pelbagai lagi komitmen yang harus dilaksanakan. Sampai rumah, anak-anak dah tidur…  Sebelum tidur kena prepare beberapa perkara lagi untuk majlis penyampaian hadiah pencapaian terbaik pelajar setiap matapelajaran esok di perhimpunan sekolah. (sedar-sedar jam 2.00 pg…time for sleep!...)

Bangun tidur awal pagi ni pun masih memikirkan, alahai….banyaknya benda nak kena buat!
This week, nak kena prepare bahan-bahan edaran untuk kelas jadual anjal Matematik, kelas tambahan malam, dan juga untuk program “prep terancang” di asrama. Selain itu, terlibat juga untuk latihan team drama (untuk pertandingan 19 Julai 2011. Peringkat Negeri Pahang) latihan mungkin setiap petang!, dalam masa yang sama, kena juga merancang untuk aktiviti Tahunan kelab yang aku terajui, Kelab Seni Budaya, apa lagi,(acara yang paling dinantikan oleh para pelajar…hahahaha…) pertandingan karaoke la….(Sementa Idol) yang aku rancang untuk di adakan pada hujung minggu ni (2 Julai 2011)! Pada hari itu ada pulak larian Satu Murid Satu Sukan…Setiap sekolah mesti melaksanakan program tersebut kerana ianya dilaksanakan serentak di seluruh sekolah. Emmmmmm kena terlibat dan bertugas juga! Arggggggg! Nasib baik acara tu dijangka tamat jam 12.00 tgh. Jadi acara karaoke (saringan) boleh lah bermula jam 2.30 ptg dan final nya malam! Mana satu nak kejar ni…lesu rasanya… dengan pelbagai tugas dan komitmen itu menjadikan kadang-kadang kita rasa letih memikirkannya walaupun belum buat apa-apapun.

Tidak dapat dinafikan, sejak buat blog ni, hati aku tetap terpanggil untuk membuat catatan walaupun sedikit kerana memiliki blog juga memerlukan suatu komitmen untuk kita “update” kandungan yang sepatutnya…kalau dalam sebulan satu coretan pun tak ada, baik tak payah nak memandai ada blog! Aku juga rasa bertanggung jawab pada mereka yang sudi jadi Followers untuk blog aku,(walaupun hanya beberapa orang) aku hargainya (juga mereka yang sudi melawat)…maka nya dengan fikiran yang sesak dan komitmen pelbagai yang perlu dilunaskan, menulis dalam blog (update) tetap aku gariskan juga sebagai satu agenda yang perlu aku selesaikan ….. (Sapa suruh buat blog!)

Kalau nak bercakap tentang komitmen ni, rasanya sampai bila-bila pun tak akan habis…..Semua orang ada komitmen. (Ada ke sapa-sapa yang tak ada komitmen dalam dunia ni? Orang gila pun rasanya ada komitmen, mungkin komitmen untuk diri sendiri, bila lapar dia cari makan, bila ngantuk, dia tidur…tu pun consider komitmen jugak!.....) Jangan kata pada Negara, masyarakat, keluarga atau mana-mana organisasi…malah untuk diri sendiri pun komitmen itu sangat perlu! Dan sentiasa ada…..Komitmen sentiasa berlegar dalam ruang lingkup kehidupan semua orang, setiap masa, setiap ketika! Setiap orang tidak akan terlepas dan mesti menanganinya dengan cara yang tersendiri. Siapa yang cuba lari dari komitmen, makna nya orang itu adalah individu yang tidak bertanggung jawab dan kehidupannya tidak akan ke depan (maju) sampai bila-bila….
Sebagai individu yang waras, hadapi lah setiap komitmen yang ada itu dengan cara yang terbaik…. Berjaya atau sebaliknya adalah cerita lain…hadapi dulu! Rasa resah, malas, bosan, keletihan mahupun rasa negatif yang lain adalah “rasa-rasa” biasa yang bersarang dalam diri setiap manusia. Tangani lah rasa-rasa itu dengan bijak agar kehidupan akan berlangsung dengan tenang.
Dan jangan sekali-kali merasakan hanya kita saja yang ada komitmen dan berkomitmen! (baru lah kita tidak rasa bahawa kehidupan ini tidak adil untuk kita)

# Masalah adalah untuk dihadapi bukan untuk dihindari!

Beberapa gambar lawatan:
(Lawatan bersama Para Pengawas ke Pulau pangkor (25-26 Jun 2011)
One Sweet Day!
Ni pun komitmen!

Menjadi guru pengiring ni besar tanggung jawabnya...selain dari "terpaksa" masuk dengan para pelajar, segala kebajikan dan soal keselamatan mereka di atas "batu jemala patek jua!"....Sempat posing sebelum bertolak!....

Suasana Teluk Batek, Lumut di waktu petang. Nice place to release the tension... terutamanya kepada mereka yang suka laut.

Bersama sebahagian pelajar...atas Feri!

Meronda Bandar Lumut....Jalan -jalan cari makan!

Aktiviti Mengeteh....

Dalam Feri bersama En. Jaafar (driver sekolah)..

Di Salah satu lokasi lawatan semasa di Pangkor....Kota Peninggalan Belanda.

Di Pantai Teluk Nipah..... Jadi penjaga barang-barang...All my student dah ke Tengah Laut buat aktiviti Snokling.. Cikgu Mas Ayu (kaunselor Sekolah), siap bawa anak lagi demi tanggung jawab...caya lah!

Tetap setia menunggu barang-barang, sebelum naik bot pi tinjau aktiviti snokling....

Atas Feri Semasa perjalanan pulang dari Pangkor ke Lumut.

No comments:

Post a Comment