Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Saturday 23 July 2011

Kalau Nak Seribu Daya......Pasti berjaya!


Sambil-sambil doh menghirup teh panas kat kedai kopi kegemaran aku ni (mana lagi kalau bukan Najath…), berborak-borak la ngan seorang ayah kepada bekas pelajar yang pernah belajar kat sekolah aku (SEMENTA)…beberapa tahun lepas...
Aku ingat budak ni…walaupun tak mengajar dia, aku baik dengan beliau kerana dia pernah terlibat ngan aktiviti kelab seni budaya yang aku kendalikan selain mengenali ayah nya dengan rapat. Pelajar ni agak nakal, tapi dari personaliti memang nampak slow je…..ada looks, sebab tu aku pernah suruh dia nyanyi during aktiviti kelab seni budaya. Selain itu dia memang pelajar yang sangat baik dengan cikgu, setiap kali jumpa pasti menyapa dan bersalam (siap cium tangan).
Dari segi belajar, tak berapa sangat…..biasa la budak-budak melayu, masa sekolah memang tak nampak masa depan……
Dengan keputusan yang tak seberapa masa SPM, so sambung belajar kat IPTS…..namun sekerat jalan juga…..
Bapa pelajar ni sangat gembira bercerita tentang kerjaya yang anak beliau buat sekarang…..buat bisness sendiri iaitu “wedding planer”….emmmm hebat bunyinya…
Hari ini pun ada function, majlis perkahwinan yang melibatkan budget ratusan ribu ringgit! Wow…hebat tu….
Menurut bapa pelajar ini, sejak buat bisnes ni sikap anaknya menjadi bertambah positif, kerja sangat serius dan bersungguh-sungguh…. Walaupun ada pekerja tapi dia sanggup memunggah barang-barang dan membuat kerja-kerja “kasar” dengan tenaga sendiri….
Setakat ini dalam simpanan pun, dah ada hampir RM40 ribu!.....nak kumpul modal dalam RM 200K untuk buat syarikat sendiri dan memperluaskan perniagaan yang diceburi ini….kata nya one day nak jadi wedding planer yang terkemuka di Malaysia…..besar cita-cita tu… (mendoa kan agar cita-cita besar anak muda ini akan tercapai….aminnn)
Mendengar cerita ini, aku menjadi sangat kagum! Ya la, dulu masa kat sekolah, belajar agak malas, pernah terlibat dengan masalah disiplin yang agak serius, dan mendapat keputusan peperiksaan SPM yang tidak memberangsangkan, namun itu semua tidak menjadi halangan untuk pelajar ini maju dalam membina karier demi kehidupan yang membahagiakan.
Sebagai cikgu, cerita-cerita begini tentu lah sesuatu yang sangat membanggakan.
Dalam kehidupan kini, ramai juga mereka yang agak ketinggalan dalam pelajaran tetapi mempunyai semangat dan iltizam yang kuat untuk berusaha dalam kehidupan pasti akan menemui jalan dan keindahan sinar…..dengan itu mereka mampu meraih kejayaan yang sangat membanggakan.
Sesungguhnya kehidupan ini akan menjadi lebih bermakna dan sarat dengan kebahagiaan kalau seseorang itu berusaha mencarinya dengan penuh kesedaran dan kecekalan…..
Kegagalan awal bukan pengakhirannya !

1 comment:

  1. yesss ! sy sokong ngn budak ni , even dia ta berjaya dalam akademik but berjaya dalam karier yg dia pilih . kagum membaca . thanks cikgu . hope 1 day pon impian sy termakbul . aminnn.

    Semoga cikgu pon berjaya . Tahniah cikgu . dah 11tahun jd pendidik . ^^V

    ReplyDelete