Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Sunday 17 July 2011

Keterujaan Terhadap Bola Sepak!

Hai....Selamat Berhujung minggu semua...masih penat lagi ni, semalam sampai rumah dari Bukit Jalil jam 12.oo malam.......Lewat sampai rumah tu gara-gara tak jumpa cari kereta kat tempat parking! Aduhhhh...gara-gara banyak sangat tempat parking yang ada kat sekitar Bukit Jalil di reserve kan untuk VIP kononnya....kami yang insan biasa ni terpaksa la cari tempat parking yang jauh (entah kat mana...macam dalam ladang nangka....penuh pokok2 nangka! )...nak ke stadium Nasional terpaksa menapak dalam 20 minit!
 
Keterujuaan para peminat terhadap team kegemaran mereka!
Dah la bila masuk dalam stadium, tempat duduk dah penuh...terpaksa duduk kat tangga...apapun enjoy la tengok game kali ni...dan rasa sangat bangga juga dengan limpahan rakyat Malaysia yang datang memberi sokongan serta memenuhi setiap ruang stadium.... Kehadiran peminat bola sepak (tak kira la datang nak sokong Malaysia atau Liverpool) telah membuktikan bahawa penonton kita ni akan sentiasa memberi sokongan sekiranya corak permainan yang ditunjukkan mempunyai mutu yang boleh dibanggakan.
Akhbar hari ni pun banyak membicarakan tentang game semalam...memang Livepool terlalu hebat untuk dibandingkan dengan team kebangsaan kita, namun semangat juang dan corak permainan semalam memang layak dan seharusnya diberi pujian. Memang team telah kita mempamerkan corak permainan yang boleh dibanggakan dan ternyata menghiburkan. berbaloi bayar tiket yang agak mahal...9 gol untuk satu perlawanan beb!...... Dalam hati ada jugak terdetik " kalau macam ni, ada harapan ke Piala Dunia..."...hahahaha...."
Mungkin jauh lagi perjalanan kita...tak tak salah untuk bermimpi....kan?
Suatu yang menarik semalam, walaupun puluhan ribu yang datang memakai baju merah (sokongan kepada Liverpool), jangan salah kan penonton, (jangan kata tak petriotik plak...) wajar lah mereka berbuat demikian kerana buat julung kalinya pasukan kegemaran mereka (sangat gah dan glamour seantero dunia) datang ke negara kita, selama ni asyik tengok dalam tv saja.....nak pulak ni perlawanan persahabatan saja.... pun begitu, walaupun memakai jersy Liverpool, laungan malaysia dan sorakan padu satu stadium bergema bila malaysia menyerang dan menjaringkan gol!....memang menunjukkan rakyat kita tetap menyokong team kebangsaan kita!
Dengan apa yang aku saksikan semalam, aku dapat rasakan bahawa fenomena peminat terhadap bola sepak di negara kita ini telah mencapai tahap "maju" untuk perlawanan-perlawanan tertentu. Maksud nya, sekiranya corak permainan yang mantap dan menghiburkan dipamerkan oleh setiap pemain, maka penonton pasti tidak akan berkira untuk membeli tiket dan hadir menyaksikan setiap perlawanan.....
Aku sendiri pun, bukan pandai sangat pun main bola, tapi menyaksikan perlawanan secara langsung di stadium adalah antara perkara yang nak aku lakukan.....Berada dalam lautan manusia yang datang dengan semangat dan minat adalah sesuatu yang mengujakan!
Gambar ni, masa game dah tamat...tapi penonton tetap setia dan tidak berganjak...siap nyanyi lagu team Liverpool lagi!

Suasana di luar stadium....Aktiviti jual-beli t-shirt dan pelbagai barangan yang sangat meriah! Harga pun "meriah" jugak!

"I was there"! Menyaksikan perlawanan yang bersejarah seperti ini tidak boleh dilepaskan!

Kemeriahan!

Bukti Rakyat Malaysia yang "sporting"...Penuh Stadium!





Bersama sahabat, Cikgu Nua yang memang kaki bola! Datang tanpa tiket, sanggup gamble....terpaksa cari ulat tiket untuk sama-sama menyaksikan Perlawanan ni!

Berada ditangga sepanjang perlawanan....Tempat duduk dah Full!

No comments:

Post a Comment