Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Wednesday 11 May 2011

.....Pelajar oh pelajar!

"Cikgu soalan apa yang keluar untuk periksa kali ni?, "Cikgu susah tak soalan?", "Cikgu kalau fail, cikgu rotan ke?" dan beberapa lagi soalan-soalan klise yang biasanya keluar dari mulut-mulut pelajar ku... Kadang-kadang rasa lucu, ada juga rasa menyampah malah terselit juga rasa kesian mendengar soalan-soalan yang tidak mengundang jawapan yang dikemukakan oleh mereka....
Sebagai pendidik yang mendidik anak bangsa sendiri, aku tentunya nak sangat mereka success, tapi dewasa ini, setiap kali peperiksaan, cikgu lebih risau dari murid.....Ada di antara pelajar kalau gagal sekalipun, mereka langsung tak rasa bersalah...malah dengan muka yang "penuh berseri" cakap "ala cikgu releks la...ni bukan SPM lagi, enjin belum panas, nanti SPM sure kami buat betul- betul punya"...So...what should i say?..... Aku ni mengajar Matematik, matapelajaran yang kaya dengan kemahiran, bila bercakap pasal kemahiran maka pelajar mesti kena buat ianya berulang-ulang kali (buat latihan laaa...), bukannya boleh tenung dan baca macam baca novel Lagenda Budak Setan yang tak berapa nak lagenda (yang lebihnya setan jeee...)! Matematik tak boleh buat last minute! Asas kena cekap baru lah boleh menguasai dan menyelesaikan soalan yang dikemukakan. Lagi satu, pelajar tak perlu nak "spot" tajuk apa yang keluar dalam exam, semua topik pun keluar dan sama saja saban tahun, cuma angkanya saja yang berbeza....tapi, my student tetap teguh dengan pendirian mereka Matematik susah! Dalam ramai-ramai yang dok cakap matematik tu susah, ada juga terselit 2-3 orang yang mampu menjawab dengan baik dan dengan slamber je boleh score A+. So, terbukti lah Matematik ni bukan lah satu matapelajaran yang terlalu susah, persepsi pelajar tu sendiri yang menjadikan ianya susah.... Kalau belajar bersungguh dengan kaedah yang betul, Matematik ni mampu jadi subject yang sangat enjoy untuk dipelajari...macam main teka-teki dan kira-kira yang sangat mengujakan.....namun, apakan daya, bila tiada kemahuan maka tiadalah jalannya....Sebagai cikgu, aku tentunya akan terus berusaha walaupun kadang-kadang dengan cara memaksa! Macam tajuk lagu melayu yang tangkap leleh "kau dipaksa, aku terpaksa".... Apa juga kerja tentulah hasil yang baik diharapkan...kalau patani, mestilah nak kan tanaman mereka subur dan segar, kalau cikgu, mesti lah nak kan pelajar mereka berjaya mendapat gred yang cemerlang dalam matapelajaran yang diajar...begitulah aku.....emmmmm begitulah harapan!....Usai zaman persekolahan, bila jumpa dengan bekas-bekas pelajar, once again, ayat-ayat klise versi ambil hati tersembur keluar dari mulut kebanyakkan mereka.."cikgu, rugi lah masa sekolah dulu tak belajar betul-betul Matematik dengan cikgu".....hahahaa....entah apa lah jawapan atau ulasan yang seharusnya aku ungkapkan pada mereka?.....nak je ku katakan pada mereka "ADA AKU KESAH!"....Tapi aku kan pendidik...tak sesuai jawapan ataupun ungkapan tu! Apapun dalam hati tetap berdoa agar hanya benda-benda yang terbaik saja yang hadir dalam kehidupan mereka...Mereka anak-anak didik aku, maka nya mereka itu adalah kenangan aku!

No comments:

Post a Comment