Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Monday 26 September 2011

Dorong lah diri sendiri (Bicara Hati)

Assalamualaikum....
Just entri yang ringkas saja...mungkin pesanan ni untuk diri sendiri dan mungkin relevan juga dengan kita semua.

Membicarakan tentang motivasi dan semangat yang ada dalam diri. ...Pada satu-satu ketika, kadang-kadang motivasi diri kita berada pada tahap yang sangat minimum untuk melakukan apa jua perkara. Mungkin ada faktor-faktor dalam diri atau mungkin juga faktor di persekitaran kita yang mempengaruhi.
Ada sesetengah orang, (mungkin ramai juga) tidak tahu mengapa mereka tidak bersemangat untuk melakukan sesuatu perkara? ramai yang memberi alasan "tak ada mood!" itu yang biasa kita dengar.
Sebahagian besar dari orang yang tak ada mood tu adalah orang yang merasa diri mereka tidak gembira! Mengapa tidak gembira? Tentu sekali mereka ada sebab dan alasan yang tersendiri.
Banyak perkara dalam hidup ni, jangan lah kita terlalu mengharapkan faktor luaran (persekitaran) untuk mendorong kita dalam melakukan sesuatu perkara...dorong lah diri sendiri, berbicara lah dari hati dengan diri sendiri berdasarkan intrapersonal communication skill yang sedia ada dalam diri sendiri. Gembirakan hati sendiri, bukan kah mencari dan mendapatkan kegembiraan itu juga sebahagian dari perjuangan dalam kehidupan. Kita tak akan mampu mengembirakan sesiapa jua dalam dunia ni kalau kita sendiri tidak gembira. Dan tidak ada sesiapa pun dalam dunia ini yang mampu mendorong kita untuk melakukan sesuatu perkara kalau kita sendiri memilih untuk tidak terdorong ke arah itu!
Walaupun hidup tidak selalunya indah namun "langit juga tidak mendung berpanjangan"....ada ketika segalanya berubah.
Segala yang dibicarakan ini adalah lumrah yang ditempuh oleh semua orang. Ada suka ada duka, ada benci ada sayang! 
Seberapa banyak pun resah akibat kebencian (benci pada keadaan-keadaan tertentu yang ditempuh pada satu-satu ketika) yang disimpan dalam perasaan kelak perlu dilepaskan dari kurungan agar hidup kita akan terdorong untuk lebih bersemangat mengharungi cabaran hidup yang mendatang. Meskipun keadaan yang memaksa untuk kita menyulam perasaan itu, carilah penawar ! Mari lah sama-sama kita cari....bila sama-sama kita temui, gembira dan bahagia akan kita kecapi bersama!
Mendapat dan mengecapi bahagia juga adalah antara kejayaan terbesar yang harus kita raih dalam kehidupan ini. Petunjuk sesuatu kejayaan itu juga terlalu subjektif. Memadai kalau kita rasa kita berjaya dan kita bahagia dengan apa yang kita raih itu...dan bersyukur lah!



Katakan saja!: ada ketika tak tahu nak buat apa walaupun ketika itu terlalu banyak benda yang perlu dibuat!

No comments:

Post a Comment