Powered By Blogger

SOKONGAN DAN SEMANGAT AKU

Tuesday 16 August 2011

Islam Baka.... Memang Jenis Yang Tidak Bersyukur!

Assalamualaikum....salam larut malam...
As usual, time-time begini aku memang belum tidur walaupun ramai dah di antara kita yang tengah dibuai mimpi.
Nak plak esok cuti..... boleh la stay back, selain dari menguruskan kerja-kerja peribadi yang belum selesai, dapat la aku update blog dengan entri baru. (entri larut malam)
Entri ni bunyi nya cam keras sikit..... mungkin ianya bersulamkan emosi bila melihat ada di antara orang kita (bangsa melayu dan beragama islam) yang tanpa segan silu tidak melaksanakan kewajipan yang sepatutnya (yang diwajibkan ke atas mereka)
Aku ni bukan nya terdiri dari para ilmuan, orang alim, apatah lagi ulama...aku hanya orang biasa saja...iman pun mungkin senipis kulit bawang...tapi soal kewajipan dan tanggung jawab sebagai umat islam..aku rasa terpanggil untuk menyuarakan rasa geram aku!
Alkisah nya tengahari tadi, masa ambil anak dari Tadika...memandang agak lewat ambil, so anak aku demand la..katanya "papa lambat sangat datang jemput, so abg adi (anak aku la tu) dahaga sangat, papa kena belanja air tin dan juga ais cream"...ya la budah 5 tahun belum nak berpuasa lagi...Aku turuti je la kehendaknya. Singgah la aku kat sebuah kedai runcit ni, bersebelah dengan kedai mamak..... kat kedai mamak tu aku nampak la beberapa orang cina dan india dengan mengeteh....ok la tu....tapi yang menyedihkan ada beberapa orang mamat melayu tengah tapau nasi.....lepas tu keluar dari kedai, dengan selambanya membimbit nasi bungkus tu berserta air dan dengan megahnya kat mulut siap berkepul-kepul asap rokok!....Memang sah melayu! kalau dah melayu tu tentulah beragama Islam..... MasyaAllah...dasar muka tak tahu malu! memang muka mereka dan pakaian pun comot semacam jeee......
Naik motor buruk entah nak gi "berbuka puasa kat mana la tu gamaknya"! paling-paling tidak mungkin dia orang cari kat tempat repup...mungkin kat tanah perkuburan mana-mana!...keji! Anak aku siap tanya "papa dia orang tu kan dah tua....tak puasa la kan, sebab tu dia orang hisap rokok" Dia orang tak takut dosa ke?! emmmm so apa yang aku harus jawab!????
Sebenarnya kalau nak komen lebih-lebih nanti panjang lebar pulak la entri ni....cukup la aku katakan, dasar manusia yang tak tau di untung! Dikurniakan kesihatan, tapi nak berpuasa! untuk tempoh hanya beberapa jam pun tak mampu....bukan tak mampu tapi memang "nak mampus"!
Terfikir juga aku, tak kan la dari kecil hingga dewasa mereka tak pernah dengar atau didedahkan tentang ibadat puasa ni....bukannya sepanjang tahun, cuma sebulan...sebulan yang penuh dengan kerahmatan dari Allah.....nak membaca bahan bacaan bercorak keagamaan tentunya orang-orang seperti depa tu malas nak mampus, tapi tak kan lah tak pernah dengar tentang kewajipan menjalani ibadat puasa di ceramah-ceramah agama, paling-paling pun semasa khutbah jumaat...entah-entah sembahyang jumaat pun absent! (bukan menuduh tapi mungkin la kot kalau gitu gaya). Memang sangat menyedihkan....
Biasa la dilahirkan dalam Islam (cara mudah)...so islam je la....kewajipan yang seharusnya ditunaikan diabaikan begitu saja.....Tidakkah mereka tahu, dilahirkan dalam islam adalah merupakan rahmat terbesar yang telah Allah berikan! 
Walau sejahil mana pun kita, sekurang-kurangnya kita tahu apa yang wajib dan sebaliknya.....hormati lah...dan bersyukurlah....
Harap nya anak-cucu kita kelak tidak bersikap sedemikian rupa....jangan harap saja baka islam tapi berperangai macam orang bukan islam!
Lagi menyedihkan ada juga remaja (budak-budak sekolah menengah) ditanggap merokok di kawasan sekolah dibulan puasa ni! emmmmm sapa nak jawab tu? tak larat nak ulas dah!
Sekadar renungan....wassalam.....

No comments:

Post a Comment